Amazons leveranskrav begränsar användning av egna förpackningar
Ett år efter att Amazon intagit den svenska marknaden satsar de allt mer offensivt och tar mer mark. Digiday beskriver på sin hemsida hur Amazon erbjuder olika sätt för säljare att skicka produkter via sin plattform. Antingen som tredjepartssäljare, som faller under Amazons ”Seller Central-krav” eller som grossist via Amazon.
Som säljare kan du välja att använda dig av Amazons tjänst Fulfillment by Amazon (FBA), för att skicka varor mot en avgift, eller så kan du skicka produkterna själv. Oavsett behöver du skicka paketen i enlighet med Amazons krav, vilket normalt innebär att produkter levereras i Amazons vanliga, bruna kartonger.
Fulfillment by Amazon (FBA) innebär att Amazon sköter allt. Varorna tillhandahålls på Amazons egna lager där varan sedan paketeras och skickas. Därefter ansvarar Amazon för returnering, kundtjänst och betalning.
Det här tillåts inte hos Amazon
Amazon accepterar normalt sätt inte att företag använder marknadsföringsmaterial (som egna etiketter, broschyrer, prislappar) eller annat än Amazon-etiketter enligt förpacknings- och beredningskraven på Amazon Seller Central. Dessutom får inte säljare försöka kringgå Amazon-försäljningsprocess eller försöka styra trafik till sin egen webbplats. Uppmaningar eller ”call to actions”, som enligt riktlinjerna leder, uppmanar eller uppmuntrar Amazon-användare att lämna Amazon-webbplatsen är inte tillåtet.
Då du vill ha synlighet och skapa en relation med de kunder och besökare som du fått genom Amazons plattform, innebär det att du står inför en rad utmaningar. Vissa handlare menar dock att det finns gråzoner och att de marknadsför sina varumärken inom Amazons ekosystem, skriver Digiday.
Utmaningar och möjligheter
Att som företagare inte kunna skicka sina produkter i sina egna trycka och produktanpassade förpackningar via Amazon är enligt företaget Decoded Advertising en källa till frustration för säljare, menar Digiday.
– Paketering och varumärkesbyggande är en stor del av att kommunicera ditt varumärke och att ta bort den möjligheten hindrar varumärket att särskilja sig från andra – det är nästan som att amputera ett av dina ben, säger Matt Rednor, grundare av Decoded Advertising.
För att komma runt detta överväger varumärken hur de kan marknadsföra sina erbjudanden samtidigt som de följer Amazons regler. Vissa tolkar också Amazons regler kring ”Inget marknadsföringsmaterial” olika och menar att de istället fäster egna produktförpackningar eller inreden runt produkterna eller sätter klistermärken med eget tryck på själva produkterna, vilket gör att marknadsföringsmaterialen blir en del av produkten.
Väljer att använda dubbla förpackningar
Att använda dubbla förpackningar är ur ett hållbarhetsperspektiv inte långsiktigt. Men för Unilever-ägda Seventh Generation, som levererar produkter genom Amazons FBA-service, har det blivit en lösning.
Seventh Generation lägger sitt marknadsföringsmaterial inuti sina egna tryckta förpackningar, som de sedan placerar i Amazon-lådorna som skickas till konsumenterna.
– Vi sprider vår information om vårt varumärke och produkter genom Amazon. Det ligger inuti den låda som finns i Amazon-lådan, på så sätt finns tekniskt sett inget marknadsföringsmaterial i Amazon-lådan. Som ett B2C-varumärke har vi försökt göra allt vi kan för att replikera vår egen plattform genom Amazons system, säger John Morehead, senior brand manager for e-commerce på Seventh Generation till Digiday.
Trycksaker och branding en viktig del av e-handelsupplevelsen
För näringstillskottföretaget Campus Protein däremot, som har en egen e-handelsbutik samt en Amazon-butik, är trycksaker och branding en viktig del av e-handelsupplevelsen.
Försäljning på Amazon erbjuder bredd, med utmaningen att fortsätta att äga och förstärka kundupplevelsen medan du säljer via den egna plattformen.
– Om du beställer från Campus Protein direkt får du en anpassad låda som går direkt från oss till dig, du får en rabattkupong och vi bjuder på små prover, sade VD Russell Saks till Digiday. Varumärkeskapital är väldigt stort för oss – vi kommer att vara så kreativa som vi kan inom riktlinjerna för att se till att vårt varumärke ligger i framkanten av människorna.
Företag vill äga leveransmomentet
Andra hittar kryphål – eller möjligheter! Sängklädesföretaget Buffy, som säljer på Amazon, använder också Amazons FBA-tjänst. Men istället för att använda Amazons lådor ansökte företaget till Amazon om att få tillstånd att få produkter förpackade i egna lådor, en process som tog en månad, säger VD Leo Wang. Så istället för att ta emot produkter i en Amazon-märkt låda kommer kunderna att få Buffys produkter i Buffys egna lådor.
– Varumärken vill se att deras identitet differentierar sig och framgår tydligt redan när kunderna letar efter produkten, men de vill också äga leveransmomentet, säger Jim Chrzan, Vice VD för content och varumärkesutveckling på PMMI Media Group, avslutar Digiday.
Så påverkar din förpackning köparen
Vad är det egentligen med vissa förpackningar som får konsumenten att till exempel dela en bild online? Dotcom utförde mellan 2015 och 2016 en undersökning om hur branding och förpackning påverkar konsumentens uppfattning om varumärket.
Hela 40 procent av onlineshoppare uppger att de sannolikt var något mer eller mycket mer benägna att handla från en webbshop som de vet har snygga förpackningar. Samma andel av shoppare säger att förpackningskoncept och hur produkten är inslagen kan påverka deras uppfattning om avsändaren till det positiva eller negativa.
68% blir påverkade av tryckta förpackningar
År 2016 rapporterade 68 procent av onlineshoppare att de anser att tryckta förpackningar, jämfört med otryckta, skapar en mer exklusiv känsla av varumärket.
Vi hjälper dig att ta din förpackningsdesign till nästa nivå
Avisera hjälper dig med allt från framtagning av logotyper, mönster och illustrationer, till applicering av dessa på din förpackning.
Utöver våra förpackningsexperter som guidar dig inför ditt inköp av förpackningslösningar, så har vi på Avisera ett designteam. De kan hjälpa dig med allt från enklare originalarbeten och konceptskisser som tar din idé från vision till verklighet.