Stäng
Alla nyheter

Det säger färgen om ditt varumärke

Psykologer har kunnat konstatera att de färger vi omger oss av påverkar oss, vårt beteende och våra känslor på olika sätt. När det kommer till förpackningar, så finns det å andra sidan så många andra viktiga aspekter som man måste ta hänsyn till, som pris, material, funktion, att logistiken fungerar… Listan fortsätter och fortsätter. Så varför fokusera på färg?

De flesta av vår tids mest välkända och tidlösa varumärken använder färger som har hög igenkänningsfaktor. De här färgerna har såklart inte valts av en slump, utan efter deras förmåga att påverka oss som konsumenter. Behöver du bli övertygad? Försök att se Apples logotyp framför dig. Sedan McDonalds. Och därefter Coca-Colas.

Svart och vitt, gult och rött. De här är förmodligen de färger du tänker på. Men det finns faktiskt mer värde i ett färgval än bara igenkänning. Vi reagerar faktiskt olika på olika färger! Även om det råder delade meningar kring hur mycket färg påverkar oss, kan det vara bra att ha i åtanke att olika färger representerar olika saker.

Här är listan!

1. Vitt

Som en regel uppfattas ett varumärke mindre ‘’sofistikerat’’ desto mer färg som används i logotyp och förpackningsdesign. Färgen vit däremot, kommunicerar enkelhet, säkerhet och renhet.

Associationer:
+ Rent, tydligt, harmoniskt, ärlig, hoppfullt, oskuldsfullt, ljust, fredligt

– Opersonligt

Bild: Pinterest

2. Svart

Färgen svart kan uppfattas på olika sätt beroende på hur den används i den övergripande designen. Kombinera svart med en pastell för att ge produkten en lekfull känsla, komplettera den med vitt för det sofistikerade utseendet eller lägg till guld för att addera exklusivitet.

Associationer:
+ Djup, elegans, kvalitet, mystik, makt, prestige, trygghet, sofistikerad

– Negativt

3. Blått

Med blått är ljusstykan avgörande! En auktoritär, mörkblå färg ger ett helt annat intryck än en lekfull himmelsblå färg. Blått kan kommunicera lojalitet, lugn och kunglighet såväl som energi, kreativitet och kraft.

Associationer:
+ Sober, auktoritär, balanserad, lugn, flexibel, fri, hoppfull, lojal, fredlig, stabil

–  Vanligt, stelt, myndigt

4. Rött

Färgen röd fångar snabbt vår uppmärksamhet och får våra hjärtan att slå snabbare. Det är färgen vi ser först och glömmer sist. Rött står för energi, passion, makt och styrka och kan framkalla fysiska reaktioner hos oss konsumenter! Studier har visat att både ämnesomsättning och puls faktiskt kan öka bara av att vistas i ett rött rum.

Associationer:
+ Ambition, makt, mod, dynamisk, varm, kärleksfull, passion, styrka

–  Aggressivitet, ilska, intensitet

Bild: Pinterest

5. Grönt

Grönt är en harmonisk färg som ofta symboliserar natur och som förknippas med hälsa, ungdom, säkerhet och miljömedvetenhet. Grönt är lättast för ögat att acceptera, det är den färg vi ser bäst av alla. Grönt används ofta i kombination med brunt eller vitt kraftpapper för att skapa en ärlig, ren och hållbar känsla.

Associationer:
+ Ärlighet, frihet, generositet, lycka, harmoni, natur, avslappnad, hållbar

– Bitterhet, avundsjuka, oerfarenhet

Bild: Pinterest

6. Gult

Gult är glad färg och en symbol för optimism, glädje och energi. Det är en färg som fångar uppmärksamheten, men kan samtidigt uppfattas som instabil. För mycket gult kan skapa en känsla av obalans, då den har en tendens att ta över om det finns fler element i designen.

Associationer:
+ Glad, kommunikativ, säker, energisk, uttrycksfull, vänlig, inspirerande, optimistisk, spontan
– Intensivt, störande

Bild: Pinterest

7. Orange

Orange är en färg med ett rykte. Å ena sidan finns det en uppfattning om att de flesta inte gillar orange. Samtidigt symboliserar färgen en känsla av balans, kreativitet, välkomnande och värme.

Det är en ungdomlig, nyfiken och pigg färg som inte är lika aggressiv som rött. På matförpackningar relaterar vi den dock till smaken av bl.a. apelsin och ost, så använd med måtta.

Associationer:
+ Karismatisk, kreativitet, emotionell, energisk, exotisk, explosiv, glad, humoristisk
– Skrikig, tröttsam

Bild: Pinterest

To sum it up

Vilken färg man föredrar beror såklart på vem du är och är väldigt olika från person till person. En studie av Joe Hallock visade att ens preferenser faktiskt kan skilja sig beroende på ålder och kön också. Här kommer några snabba tips (och generaliseringar)!

  • Blått är den överlägset mest omtyckta färgen, oavsett ålder.
  • Om du riktar dig mot barn, undvik rött – din design bör då mestadels vara grön och blåaktig.
  • Tonåringar och folk i 30-årsåldern är benägna att gilla lila mer än andra åldersgrupper
  • Svart attraherar yngre människor
  • Och den gyllene regeln – de flesta gillar inte färgen orange

Designhjälp? Det fixar vår inhouse designavdelning.

Ta nästa steg!

Förpackningen kommunicerar så mycket mer än namnet på varan. Hur en produkt är designad och förpackad kommunicerar allt från löften och förhoppningar om funktion och upplevelse, till den image och värderingar som ditt företag vill förmedla.

Låt våra förpackningsexperter ge råd inför kommande produktlanseringar. Välkommen förbi våra showroom, eller maila till hello@avisera.se.

Vi ser fram emot att höra av dig!

Källa:

https://www.kinnarps.se/Kunskap/different-colours-affect-us-in-different-ways/
https://www.repsly.com/blog/consumer-goods/how-your-brain-reacts-to-colors-a-retail-sales-packaging-guide
http://www.joehallock.com/?page_id=1281