Tillsammans med det ständigt närvarande klimathotet växer vår medvetenhet kring hållbarhet dag för dag. Vi blir allt mer ifrågasättande som konsumenter och på Instagram skiftar debatten från miljövänliga påsar till ohållbart packade paket i framförallt e-handeln. Under hashtags som #excessivepackaging samlas kritik där konsumenter uppmanar till förändring.
Instagrammare använder hashtags för att framföra kritik
Med en smartphone i handen har ”generation Z’’ större inflytande än vad man kan tro.Med bara ett klick och ett knapptryck kritiseras numera varumärken på Instagram under hashtags som #zerowaste, #excessivepackaging och #nowaste, där de uppmuntras till att sluta skicka onödigt stora luft- och plastfyllda paket. Det kan handla om allt från inplastade bananer till ett litet läppstick som skickas i en stor förpackning med bubbelplast.
Det här är en trend att hålla ögonen på, så e-handlare och logistikföretag bör definitivt spetsa sina öron.
Svårigheterna för e-butiken
Vi började med att ta reda på varför företag riskerar att hamna under #packagingwaste. Det finns såklart alltid företag som inte prioriterar hållbarhet, men som butik eller e-handel är det faktiskt inte alltid av ren och skär klimatondska som man ibland skickar en liten vara i ett för stort paket. De flesta e-handlare har en stor variation på storlek och ömtålighet på deras produkter. Det betyder att man behöver olika storlekar på förpackningar som också skyddar mot stötar på olika sätt. För en nystartad e-handel är förpackningar ett stort och ibland riskfyllt inköp som kräver att man binder upp mycket kapital på lagret. Men även för en mer etablerad e-handel är det näst intill omöjligt att ha en förpackning för varje vara.
Det här vill kunden inte se
1. Små produkter i stora paket
2. Onödigt mycket plast
3. Kartonger inuti kartonger
Tv4 kallar halvfulla paket för ‘’miljöbovar’’
Hållbarhetsoptimera dina förpackningar!
Hållbart förpackande är inte längre en trend, utan en förväntan.
Bli hyllad, istället för ifrågasatt! Vi har samlat några enkla tips för hur du hållbarhetsoptimerar ditt paket.
Så undviker du #excessivepackaging i e-handeln
1. Måttanpassa dina förpackningar
Beställ måttanpassade förpackningar i den mån det går. Har du en begränsad budget gäller regel före undantag. Titta på de varor du oftast skickar. Det är dessa du ska anpassa dina förpackningar efter.
2. Använd återvunnet material där det går
3. Välj bort bubbelplasten
Ingen gillar att öppna en förpackning och mötas av ett hav av plast. Du är bättre än så. Och det är varken en trevlig unboxing eller det bästa miljövalet. Behöver du skydda dina produkter så finns det klimatsmartare alternativ, som SpiroPack!
4. Ömtåliga, stora produkter? Välj standardlådor och packtejp med tryck
Har du stötkänsliga produkter kan kartonger vara ett måste, då inte e-handelspåsar skyddar tillräckligt. Satsa på tryckta e-handelspåsar eller vadderade kuvert till de små produkterna, och beställ sedan standardkartonger utan tryck till de större. Lådorna kan du sedan försluta med tryckta etiketter eller packtejp för att bibehålla den designade känslan.
5. Vadderade kuvert, när lådor inte får plats i budgeten
Vadderade bubbelkuvert är lätta, stöttåliga och håller dina produkter på plats under hela resan.
6. Påse och förpackning i ett
När man frontar en produkt i butik kan du med hjälp av en smart konstruktion, som till exempel att sätta handtag på en förpackning, utesluta att en extra påse behövs för att bära hem produkten.