• Digitalt korrektur
  • Snabb leverans
  • Lagerhållning
Stäng
Alla nyheter

E-handelsguide för förstagångsbeställaren

I den här guiden besvarar vi de vanligaste frågorna från dig som beställer e-handelsförpackningar för första gången. Hur mycket man än skulle vilja, så är det inte alltid möjligt att få allt inom sin budget första gången man beställer emballage till webbshopen. Med lägre kvantiteter och kostnadseffektivt pris som utgångspunkt, benar vi ur ett förpackningsbegrepp i taget för att ge dig bästa förutsättning till smarta val.

Vad ska jag tänka på när jag ska beställa första gången?

Förutom att fylla ett praktiskt syfte så förmedlar emballage och förpackning en bild av ditt varumärke. Om du kommer att driva ren e-handel (utan fysisk butik) är leverans och unboxing av förpackningen en stor del av kundens upplevelse.

1. Registrerat bolag

Som första steg behöver du ha ett registrerat bolag för att kunna beställa trycksaker av oss på Avisera. Är du i uppstarten av ditt företag så rekommenderar vi att du som första steg läser denna guide. På så sätt får du svar på de flesta frågor som kan dyka upp inför kontakt eller bokning av ett möte – och vi får de bästa förutsättningarna att hjälpa dig.

2. Budgetera mer för paketering av exklusiva varor, mindre för budgetvaror

Hur höga förväntningar din kund har på din paketeringen beror förstås på vilken typ av varor du säljer. Desto mer exklusiv produkt, desto mer påkostad förväntas förpackningen vara.

Ett riktmärke inom detalj- och e-handel är att du bör budgetera ca 1% till 3% av din omsättning för inköp av förpackningar.

2. Låg volym = högre styckkostnad, och tvärt om

Något att tänka på är att kvantiteten av emballage du köper åt gången påverkar styckepriset. Större volymer av tryckta produkter (från 1000-10 000 enheter och uppåt) ger alltid en mycket lägre styckkostnad än en mindre volym på till exempel 100 enheter.

Vad har Avisera för minimumkvantiteter?
Du hittar vårt standardutbud av produkter i vår webbshop. De kvantiteter som finns på hemsidan är de lägsta vi kan erbjuda, oftast från ca 500 st och uppåt beroende på produkt och tillverkningssätt.

3. Tillkommande kostnader

Innan du bestämmer dig kan det vara bra att känna till vissa kostnader som tillkommer, oavsett om du ska ha en produkt med eller utan tryck.

På de flesta kundanpassade produktioner (som du beställer med eget tryck/format) tillkommer kostnader. Kostnader som kan tillkomma är ställkostnad (förberedelser innan tryck), stanskostnad (verktyg för att skära ut t.ex. en wellåda), klichékostnad (mall för ditt specifika tryck), frakt och moms. Läs vår Grafiska ordlista för mer information.

För produkter utan tryck tillkommer oftast frakt och moms. I den här guiden reserverar vi oss för att angivna priser endast är exempelpris, som kan komma att ändras beroende på valuta, råvarukostnad, datum och beroende på varje enskild beställning och utförande.

Vilka förpackningar ska jag beställa till min nya e-handel?

Innan din webbshop kommit igång ordentligt vill du förmodligen inte binda upp för mycket av ditt kapital i kartonger och packmaterial. Genom att kombinera smarta och kostnadseffektiva produkter kan du få till snygga helhetslösningar utan att spendera allt för mycket pengar.

Ett kostnadseffektivt alternativ till att hålla ned kostnaden i början är att utgå från neutrala, otryckta standardförpackningar och istället profilera dem med hjälp av packtejp, ett färgat silkespapper, klisteretiketter eller tryckta kort.

På Avisera specialiserar vi oss på högre kvantitet, specialutvecklade förpackningskoncept och hög kvalitet. Behöver du mindre en mindre upplaga till att börja med? Kika på vårt standardsortiment i vår webbshop.

Designa och beställ online!

Wellådor – med eller utan tryck?

En wellåda skyddar dina varor från stötar och ger ett etablerat intryck. Inför din första beställning av e-handelslådor kan du komma ner i pris genom att endast ha ditt tryck på utsidan av förpackningen. Ännu ett alternativ är att börja med otryckta lådor och beställa en förslutningsetikett med ditt logotryck.

Oavsett vilken förpackning du väljer, bör den alltid anpassas i storlek till innehållet, att frakta ”luft” blir både skrymmande, dyrt och mindre klimatsmart. Ta även hänsyn till Postnords riktlinjer kring hur stora varubrev bör vara för att få plats i brevlådor.

BESTÄLL

E-handelspåsar

Mailing bags, postorderpåsar eller e-handelspåsar i plast är den absolut vanligaste typen av emballage inom e-handel för att de är kostnadseffektiva, slitstarka och enkla att hantera både för dig som packar och för din kund.

De tar mindre plats på lagret och ger lägre fraktkostnad eftersom de väger så lite. E-handelspåsar passar speciellt bra för mjukare varor som inte är stötkänsliga, som kläder eller varor som inte har vassa kanter och hörn.

Nyhet! Nu har vi e-handelspåsar i papper utan tryck, läs mer här.

BESTÄLL
Designa och beställ online!

Silkespapper – lyfter intrycket utan att kosta

Silkespapper finns i många olika färger och mönster så du kan enkelt hitta något som passar till din grafiska profil. Det kan vara ett bra komplement om du valt en neutral låda med ändå vill skapa en fin unboxing-upplevelse.

BESTÄLL

Klisteretiketter & packtejp med eget tryck

Klistermärken, stickers eller självhäftande etiketter med eget tryck kan du beställa i alla olika storlekar och former.

Använd klisteretiketter med din logotyp eller annat mönster för att försluta kartongen eller för att slå in silkespapper runt en vara.

Alternativet till klisteretiketten för förslutning av kartonger är packtejp med eget tryck. Minimumkvantiteten för packtejp är 576 rullar, men fördelen är att tejp är väldigt kostnadseffektivt per meter tejp & ger högre säkerhet när du skickar.

BESTÄLL

Innan du skickar din offertförfrågan, fundera över detta:

• Kostnad: Vad har vi för budget? Budgetera ca 1-3% av din omsättning för inköp av förpackningar och packmaterial.

• Skydda: En e-handelspåse i plast eller låda i well – hur behöver din produkt skyddas under frakten?

• Trycka: Vad är viktigast, tryck och design eller mindre kvantitet?

• Kvantitet: Hur mycket förväntas vi sälja? Behöver du en mindre kvantitet? Välj en kartong utan tryck, profilera med egen packtejp och klisteretiketter.

• Alternativ: För e-handelspåsar är minimumkvantiteten högre än för kartonger, men både frakt och styckpris blir lägre och du kan få påsarna tryckta med din egen logotyp och i valfri färg.

• Unboxing: Silkespapper är ingen stor investering, men gör mycket för känslan när kunden packar upp en vara.

• Det lilla extra: Stickers är kostnadseffektiva och har ett brett användningsområde – en väl värd investering.

• Skicka: Kom ihåg att kontrollera att kartongerna du beställer storleksmässigt ligger inom Postnords eller fraktbolagets gränser för varubrev så att du slipper betala extra för skrymmande paket.

• Lagerhålla: Planera för dina totala inköp av samtliga produkter. Har du plats på lagret? Avisera kan även lagerhålla dina förpackningar om du behöver!

Startpaket med tryck

Ett startpaket innehållandes;
E-handelspåsar med tryck 3000st
Wellådor med tryck 500st
Silkespapper med tryck 500st
Etikett med tryck 5000 st (10st rullar)

För att göra ett första inköp av ovan startpaket av e-handelsprodukter med tryck behöver du en budget på ca 52 000 kr.

Brun/vit e-handelslåda med logotryck / MOQ 500st
E-handelspåse i plast med tryck / MOQ 3000st
Etikett med tryck / MOQ 5000st
Vitt silkespapper med tryck / MOQ 500st

Startpaket budget

Om du vill börja med att köpa in emballage utan tryck är nedan produkter är ett bra alternativ.
E-handelspåse i papper utan tryck, 300st
Silkespapper utan tryck, 1 kartong
Packtejp utan tryck, 1 kartong
Korrespondenskort (Tackkort) med tryck, 500st

Budget: ca 6400 kr

E-handelspåse i papper / MOQ 150 st
Silkespapper vitt / MOQ 1 kartong
Top Easy Tape utan tryck / MOQ 1st kartong
Korrespondenskort / MOQ 500st

*Priser

I den här guiden reserverar vi oss för att angivna priser endast är prisexempel som kan komma att ändras beroende på valuta, råvaror, datum och beroende på varje enskild beställning och utförande. Vi hjälper dig gärna med dina förpackningsfrågor.

För exakta priser och mer information kring e-handelsförpackning och vad som är bra att känna till, kontakta oss på Avisera!

Håll dig uppdaterad om det senaste från Avisera!

Tack, du kommer få vårt nästa utskick!