Stäng
Alla nyheter

Hälften av svenskarna julshoppar på nätet – Presentförpackning viktigare

I E-barometern för Q3 rapporterar PostNord att e-handeln även i år förväntas öka inför julhandeln. Nästan varannan konsument uppger att de tror att de kommer att handla julklappar på internet i år, vilket även ligger i linje med förra årets utfall.

Det som främst lockar konsumenterna att handla julklappar på nätet är att det är enklare och bekvämare att e-handla än att ge sig ut i den fysiska handeln. Billigare varor lockar i högre utsträckning konsumenter över 65 år medan ett större utbud i högre utsträckning lockar yngre konsumenter.

Under de senaste åren går det att se en trend där att slippa trängas i butiker har tappat placeringar på listan över de främsta orsakerna till klappköp på nätet. Ett större utbud och att varan inte finns i närheten av där konsumenten bor har ökat sina andelar. Det är därför troligt att e-handeln har bidragit till en större mångfald av produkter under svenskarnas granar.

Inslagningsservice förlorad när julhandeln förflyttar sig

När hela 46 procent av svenskarna förväntas handla julklappar på nätet 2017, ser vi att både renodlade e-handlare och de med både detalj- och e-handel börjar tänka om kring både e-handelsemballage och presentförpackningar. Även om fördelarna med onlineshopping är många, är nackdelen för konsumenten att handla julklappar på nätet att både köpupplevelsen och inslagningsservicen delvis går förlorad.

Nya lösningar öppnar upp för merförsäljning

En positiv trend som vi på Avisera ser bland våra kunder är att allt fler onlinebutiker ger kunderna möjligheten att köpa till presentpåsar och boxar direkt i webbshopen. Det är dels ren och skär kundservice att förse sin kund med lösningen på eventuell inslagningsproblematik, och även en perfekt källa till merförsäljning. Genom att ta en liten summa för förpackningen tillåts e-handlaren att ta fram en mer arbetad design och kan samtidigt täcka en eventuell ökad kostnad för frakten.

Säg hej till smartare förpackningar!

Alla vet känslan av spendera dyrbara julklappspengar i ett varuhus och få ut en fjuttigt inslagen present på andra sidan. Vi kan inte betona vikten av att inslagningen eller förpackningen måste, måste, m-å-s-t-e spegla innehållet. Det finns ingen större besvikelse än att planera den perfekta julklappen till någon närstående, ge sig ut i julruschen, kriga i långa köer och sen lämna butiken med en tråkig inslagning och en sladdrig påse.

Var ingen grinch, är du en e-handlare gäller det här även dig. Vi vet att vikt och storlek är A och O när det kommer till e-handel är, så ska du förse din kund med presentförpackningar rekommenderar vi att valet faller på vikbara, lätta förpackningslösningar som inte sväljer luft. Ingen vill betala för att frakta luft.

Vikbara förpackningar

En rigid förpackning som levereras plano (förpackningslingo för platt) är ett perfekt alternativ för en julförpackning. Förpackningen kommer i ett stycke och limflikarna på insidan gör att det går snabbt och enkelt att montera boxen, både för dig och för när din kund gör det hemma.

En rigid (hård) förpackning kan täckas med olika papper, lamineringar, folieringar och presentband. Här är det egentligen bara du (och din budget) som sätter stopp!

Källor:

E-handelsbarometern Q3 2017
Pinterest, bild planoförpackning