Hållbarhet är viktigare än någonsin för konsumenter – och förpackningar är en naturlig del av helhetsintrycket. Under senare år har särskilt miljöpåverkan från de påsar som kunderna bär hem sina varor i hamnat i fokus.
Från och med 1 juni 2017 gäller Naturvårdsverkets förordning (2016:1041). Den innebär att den som ger ut eller säljer plastbärkassar ska informera om:
- Plastbärkassens miljöpåverkan
- Fördelar med minskad förbrukning av bärkassar i plast
- Hur man kan minska sin förbrukning av bärkassar i plast
Vad ska man informera om?
Naturvårdsverkets information är omfattande, kortfattat kan man uppmana till att:
- Återanvända påsen för att: inte slösa naturens resurser och för att minska CO2 utsläpp.
- Återvinna påsen för att: inte nedskräpning i naturen ska ske och för att ta vara på redan förbrukade resurser.
Hur ska man informera?
- Informationen kan ske genom en skylt i anslutning till kassan.
- Informationen kan finnas tryckt på påsen.
- Informationen kan ske muntligt vid köpet.
Vår rekommendation:
För att minska både klimatpåverkan och nedskräpning:
-
Uppmana dina kunder att använda bärkassen flera gånger. En påse som används om och om igen ger betydligt lägre miljöpåverkan än en som används en gång.
-
Uppmuntra till återvinning. Oavsett om påsen är av plast, papper eller annat material är det viktigt att den återvinns på rätt sätt när den inte längre kan användas.
Genom tydlig information och smart förpackningsdesign kan vi tillsammans hjälpa konsumenterna att fatta mer hållbara beslut – och samtidigt stärka varumärkets profil som ansvarstagande och medvetet.