Från och med 12 augusti 2026 börjar PPWR tillämpas i EU. Syftet är att minska mängden förpackningsavfall, förbättra återvinningsbarhet och främja återanvändning. Det är alltså en totalförordning (inte bara ett direktiv) vilket innebär att samma regler gäller i hela EU – utan att varje medlemsland kan tolka dem fritt. Inom e-handeln ska en viss andel av leveransförpackningarna (t.ex. påsar, lådor, kartonger) som skickas till konsumenter vara återanvändbara. Det här införs stegvis efter att PPWR börjar tillämpas, med målsättningen att minska engångsanvändningen.
Vad innebär kraven på återanvändbara förpackningar i e-handeln?
Enligt PPWR kommer företag som säljer varor via e-handel att behöva använda återanvändbara förpackningar i en viss andel av sina leveranser. Det handlar om att minska mängden engångsmaterial, och att skapa cirkulära system där förpackningar kan cirkulera flera gånger innan de återvinns eller kasseras.
Kvoterna – det här vet vi hittills:
Exakta kvoter är ännu inte helt fastställda i alla delar, men EU har föreslagit nivåer som kan t.ex. börja på 10% och sedan öka över tid. Det kan också variera beroende på bransch, storlek på företag och typ av produkt. Vissa undantag kan ges till småföretag. PPWR föreslår att:
Minst 10 % av alla förpackningar i e-handelsleveranser ska vara återanvändbara år 2030
Detta gäller särskilt B2C-leveranser, alltså när företag skickar till konsument
Det är ännu inte helt spikat exakt hur kvoten ska beräknas (t.ex. per produkt, per volym, per företag), men direktivet signalerar tydligt att återanvändningsbara förpackningar ska användas i större utsträckning – inte bara återvinningsbara.
Vad krävs för att en förpackning ska räknas som återanvändbar?
En förpackning klassas som återanvändbar i PPWR om den uppfyller följande krav:
Den är designad, konstruerad och släppt på marknaden för att kunna användas flera gånger.
Den kan rengöras, repareras eller återfyllas utan att äventyra produktens säkerhet.
Den ingår i ett system för återanvändning – t.ex. att kunden returnerar den eller att den cirkulerar i en loop.
Den måste klara ett visst antal cykler (t.ex. 10 eller 20 gånger beroende på typ) utan att tappa funktion.
Exempel på återanvändbara förpackningar för e-handel:
Mjuka returpåsar i textil eller slitstark plast med dragkedja och etikettfickor
Vikbara boxar i tåligt plastmaterial som returneras till avsändaren
Återanvändbara förpackningar som cirkulerar mellan lager och kund via ett retursystem (t.ex. RePack, Hipli)
För att få räknas in i kvoten krävs att det faktiskt finns ett returflöde eller systemstöd för återanvändningen – det räcker alltså inte att påsen kan återanvändas, det måste också finnas en plan för att den ska göra det.