Med visionen att skapa ett klädmärke där enkla, tidlösa plagg i skandinavisk minimalism möter det personliga, roliga och feminina, startades det svenska modevarumärket Twist & Tango i Göteborg 1995.
Idag är Twist & Tango med sina sex butiker i Sverige och femhundra återförsäljare över hela världen, ett välkänt märke som hittat en perfekt balans mellan vardagsmode och högkvalitativa, hållbara kollektioner.
Hållbara kollektioner
Hållbarhet har länge legat Twist & Tango varmt om hjärtat. 2015 lanserade de för första gången konceptet ’’Sustainable collections’’, kollektioner som är helt eller delvis tillverkade av återvinningsbara och hållbart certifierade textilier. Varumärket har låtit uttrycket ’’What goes around comes around’’ genomsyrar hur de producerar och väljer material för sina kollektioner.
– På Twist & Tango är det en självklarhet att ta ansvar för hur våra affärer, leverantörer och samarbetspartners påverkar människor och omgivning. Vi arbetar för en mer hållbar modeindustri. What goes around comes around, att ta socialt och miljömässigt ansvar är ett måste, säger Jaqueline Berg, PR-ansvarig på Twist & Tango.
En klimatneutral goodie bag
Den 21 oktober hölls Sveriges största mode- och skönhetsfestival, Sweden Fashion & Beauty Day i Stockholm, med stort fokus på hållbarhet i branschen.
Som en av festivalens samarbetspartners stod Twist & Tango att för den goodie bag som delades ut på eventet.
Med hållbarhet i åtanke vände sig därför Twist & Tango till Avisera för en 100% klimatneutral tygpåse som besökarna kan fortsätta använda långt efter eventet. För att påsens innehåll verkligen ska komma till användning och inte slängas, fick besökarna själva välja vad som skulle finnas i den.
Avisera vill inspirera till och underlätta för hållbara och medvetna val, därför togs ÅterBära™ fram, förpackningsbranschens första noggrant utprovade och högkvalitativa märkning som står för klimatneutralitet och hållbarhet.
– För oss var det helt självklart att vi skulle välja en klimatneutral påse för eventet. Hållbarhet är en långsiktig investering både för varumärke och omvärld, vi ser därför fram emot att även vårt eget butiksemballage kommer blir märkt med ÅterBära framöver, säger Jaqueline Berg.