Vi listar fyra stora anledningar till att integrera förpackningsdesign i ditt marknadsföringsarbete.
Hör du till dem som inte tänker så mycket på förpackningen? Det är ju ändå produkten som är det viktiga?
Stanna i så fall upp en stund. Fundera över vad det är som får dig att välja en viss produkt av alla de som trängs på hyllan i butiken? Vad är det som ger oss intrycket av att en vara är bättre än en annan? Vad är det vi egentligen tittar på – om inte varans förpackning?
Vi listar fyra stora anledningar till att inkorporera förpackningsdesign i ditt marknadsföringsarbete.
1. Du kan differentiera ditt varumärke
Det finns tusentals produkter som vill ha dina kunders uppmärksamhet. Enligt undersökningar i USA baseras upp till en tredjedel av alla inköpsbeslut enbart på hur förpackningen ser ut. För att du ska lyckas med din försäljning, måste din förpackningsdesign stå ut från mängden.
När Captain Morgan ville nå en yngre målgrupp lanserade man en ny rom, döpte den till Cannon Blast och lät flaskan få formen av en svart kanonkula. Produkten i sig är inte särskilt annorlunda, men paketeringen är unik och gör att produkten står ut bland andra av samma sort.
Bild: Pinterest
2. Rätt färgval vinner fler kunder
Att välja rätt färger till sin förpackning är viktigt, eftersom det påverkar kundens produktval. Olika färger signalerar olika värden, och det vore synd att inte ta tillvara på hur valet av färg inte påverkar oss.
Huvudsakligen vita förpackningar signalerar till exempel enkelhet, renhet och förfining. Färgexperter hävdar att ju fler och starkare färger som används, desto mindre sofistikerad är produkten. Andra färger, som blå, kan ha flera olika betydelser. Himmelsblå är en lekfull kulör som associerar till frihet och öppenhet, medan marinblå leder tanken till mer strikta och professionella sammanhang.
I stora delar av världen är blå den mest populära färgen, men det betyder inte alls att du automatiskt ska välja en blå förpackning. Du bör ha en bra uppfattning om din målgrupp och vad som influerar dem innan du väljer färger till din design.
3. Design är ett marknadsförings-verktyg
Din produktpaketering fungerar som en annons för din vara i butiken. Designa därför förpackningen med omsorg och eftertanke.
En välplacerad logotyp som syns oavsett hur varan är placerad på butikshyllan gör det enklare för kunden att hitta din vara nästa gång han eller hon är ute och handlar. Fundera också över vad designen säger om din produkt och ditt varumärke.
Kommunicerar den det du vill? Hur står den sig i konkurrens med andra varumärken? Behöver något förbättras för att lyfta fram din produkt och varumärke?
4. Igenkänning och återköp
Vilka är dina egna varumärkesfavoriter? Ofta är de sådana som är lätta att identifiera och komma ihåg. Varumärken som Coca-Cola vårdar medvetet sitt formspråk och även om de gör mindre justeringar över tid så har de alltid varit trogna den ursprungliga designen.
Om du har ett varumärke med hög igenkänning, var då försiktig med alltför stora eller plötsliga förändringar. Risken är att du tappar trogna kunder som inte längre hittar din vara när logotypen eller förpackningen ser annorlunda ut.
Ta nästa steg!
Förpackningen kommunicerar så mycket mer än namnet på varan. Hur en produkt är designad och förpackad kommunicerar allt från löften och förhoppningar om funktion och upplevelse, till den image och värderingar som ditt företag vill förmedla.
Låt våra förpackningsexperter ge råd inför kommande produktlanseringar. Välkommen förbi våra showroom, eller maila till hello@avisera.se.
Vi ser fram emot att höra av dig!