Man köper en produkt och använder den, men vad händer egentligen där emellan – och spelar det ens någon roll? Frågar vi de miljontals av Youtubers som årligen laddar upp och tittar på unboxing-videos är det ingen tvekan om att förpackningen spelar en avgörande roll i köpprocessen.
Vad är unboxing?
Termen ‘’unboxing’’ eller ”haul” innebär att man filmar eller fotograferar när man packar upp sina senaste inköp ur en förpackning, recenserar produkten och delar sedan detta under hashtagen ‘’unboxing’’. Det låter ganska banalt, men tittar vi närmare på statistiken är unboxing- och haul-videos ett fenomen som man inte vill missa (eller åtminstone inte avfärda).
Hur många tittar?
Under 2015 fick ‘’unboxing’’ 53,5 miljoner sökträffar på Youtube och att titta på alla klipp som laddades upp skulle ta sex och ett halvt år.
Tre år senare, i mars 2018, fick samma sökning 73 miljoner resultat på Youtube, varav hela 9 miljoner videoklipp laddades upp den senaste månaden.
Värdet av unboxing
En studie utförd av Google visar att 1 av 5 konsumenter faktiskt tittar på unboxing-videos och att majoriteten värderar onlinerecensioner lika högt som personliga rekommendationer från en vän.
Hela 36 procent av visningarna av unboxing-klipp sker runt jul, vilket ger marknadsförare en klar indikation på att klippen börjar bli ett viktigt moment i köpprocessen. Att anpassa utformningen av förpackning och produkt för att få maximal spridning bör därmed absolut ses som en del av marknadsstrategin.
Så påverkar din förpackning köparen
Vad är det egentligen med paketeringen som får en person att vilja dokumentera köpet? Utseende, utseende, utseende! Dotcom utförde mellan 2015 och 2016 en undersökning om hur branding och förpackning påverkar konsumentens uppfattning om varumärket.
Hela 40 procent av onlineshoppare uppger att de sannolikt var något mer eller mycket mer benägna att handla från en webbshop som de vet har snygga förpackningar. Samma andel av shoppare säger att förpackningskoncept och hur produkten är inslagen kan påverka deras uppfattning om avsändaren till det positiva eller negativa.
68% blir påverkade av tryckta förpackningar
År 2016 rapporterade 68 procent av onlineshoppare att de anser att tryckta förpackningar, jämfört med otryckta, skapar en mer exklusiv känsla av varumärket.
Förpackningen skapar förväntan hos 61%
Mer än hälften (61 procent) sa att förpackningsdesign och grafiska inslag gör dem mer förväntansfulla att ta emot och öppna paketet.
44% anser att en förpackning kan berättiga köpet
Nästan hälften (44 procent) hävdade att förpackningen bekräftar och förstärker känslan av att köpet var värt kostnaden.
Förpackningen bör representera varumärkesidentiteten
17 procent föredrar när paketet stämmer överens med varumärket. Det vill säga, positionerar du dig som t.ex. ett hållbart varumärke förväntar sig mottagaren ett miljögrepp även kring förpackningen
55% gillar varumärken som gör det där lilla extra – handlar igen vid gratis giveaway
Över hälften av onlineshoppare sa att de mer troligt eller mycket mer troligt skulle handla från en webbshop igen om de fick en gratis giveaway.
Unboxing och upplevelsen av förpackning spelar en avgörande roll. Genom att arbeta mer med förpackningsdesign finns stora möjligheter att skapa återkommande, nöjda kunder – som dessutom delar sin upplevelse viralt.
Vill du unboxing-anpassa din nästa förpackning?
Kontakta oss
Källor: http://digitalmarketingmagazine.co.uk/digital-marketing-features/unboxing-unpacking-the-phenomenon/3934 https://dotcomdist.com/