Haupt Lakrits är en svensk lakritstillverkare som i en liten fabrik utanför Stockholm har tagit på sig utmaningen att göra världens bästa lakrits. De lägger mycket blod, svett och tårar på sina recept med hoppet om att flytta gränsen för hur lakrits smakar.
Inför julen 2021 vände sig Haupt Lakrits till Avisera för att tillverka en julkalender i ny tappning. Det här blev även starten på en resa från ett exklusivt lakritsmärke till ett varumärke med mycket hjärta, hantverk, stor personlighet och där inget lakritsrecept är för galet.
I oktober 2021 fick Avisera komma på besök hos Haupt Lakrits fabrik strax utanför Stockholm. Det är full aktivitet vart man än tittar. Handgjord lakrits produceras på löpande band i fabriken och beställningar packas non-stop på lagret. Deras senaste julkalender, som designats och tillverkats i nära samarbete med Avisera – har blivit en succé.
Hos Haupt träffar vi Rasmus Ragnarsson, Captain of Liquorice Operations, som visar oss runt och som i en intervju med Avisera berättar mer om hur julkalendern tog form.
Besök i lakritsfabriken
När vi stiger in i rummet där Haupt Lakrits-recepten laboreras fram, möts vi av doften av salmiak, vild långpeppar, rosmarin, choklad och sötma.
Här finns hundratals burkar och lådor innehållandes olika kryddor, aromer, färger och de mest exotiska ingredienser man kan tänka sig.
I rummet står en chokladdrageringsmaskin, en gammal tuggummimaskin från Storbritannien och på väggarna sitter nerklottrade receptidéer – vissa som producerats och andra för galna för att genomföra.
– Haupt Lakrits grundades 2014 av min kollega och IT-entreprenören Christian Haupt, som kände att det var dags att göra något som gav glädje och bytte därför bransch totalt, säger Rasmus Ragnarsson, Haupt Lakrits.
Sedan dess har vi bland annat skapat godis som Svenskjävlar (världens saltaste lakrits) och för oss på Haupt Lakrits är det här bara början på hur vi vill fortsätta att flytta fram gränsen för hur lakrits kan smaka och användas.
Vi vill vara den aktör på marknaden som levererar mest intressanta och unika smakupplevelser i premiumsegmentet. Haupt ska vara det självklara valet för saltlakritsälskare genom att utmana alla sinnen och erbjuda allt annat än trygga eller väntade smakkombinationer, fortsätter Ragnarsson.








En klockren samarbetspartner
– Vårt samarbete med Avisera började med att vi klickade väldigt bra med vår kontaktperson Anton Lange, som har jobbat på Avisera som förpackningsexpert i tolv år. Tillsammans med honom och deras designchef Stefan Widell har vi fått ett eget team av förpackningsexperter som är helt dedikerade till oss och vår utveckling. En klockren samarbetspartner för ett litet entreprenörsdrivet företag som Haupt Lakrits.
Avisera utmanar oss i den kreativa processen både när det kommer till design och produkter, samt att de levererar förpackningar och helhetslösningar som är helt i linje med vår vision och identitet. Vi kommer ett steg längre och ser hela bilden tack vare Avisera, säger Rasmus Ragnarsson.

Årets julkalender är en total överkörning
I år ville Haupt förankra det lokalproducerade, svenska hantverket som deras produkter står för, därför togs ett designförslag fram på en julkalender i wellpapp med handritade illustrationer.
– Årets julkalender är en total överkörning i lakrits och som kund ska man förbereda sig på att allt, precis allt, kan hända! Det kommer bli allt annat än en gullig upplevelse. Du kommer bli upprörd, förvånad, glad, ledsen och förmodligen beroende, berättar Ragnarsson.
Från ett år till ett annat har Haupt Lakrits julkalender utvecklats från att vara en exklusiv och handgjord box tillverkad i Asien, till en närproducerad, återvinningsbar, klimatkompenserad förpackning helt och hållet av wellpapp.

Designen bakom konceptet
Avisera har en Inhouse-avdelning med förpackningsdesigners som man kan ta till hjälp om man till exempel inte har en egen designer, behöver nya idéer eller om man vill ta ett nygrepp kring sin förpackningsdesign.
Stefan Widell, Designchef och förpackningsdesigner på Avisera, berättar om hur processen gick till när vi fick uppdraget att ta fram designförslag till Haupt Lakrits julkalender.
– Haupt har varit en oerhört tacksam kund att jobba med. Efter att vi suttit ner och djupdykt i varumärke, tonalitet och vision så hittade vi väldigt snabbt ett formspråk som rimmade med det, säger Stefan Widell.
Idéerna till julkalendern är väldigt inspirerad av kundens råa tonalitet och den nyfunna attityden som Haupt har anammat i sitt övriga uttryck.
På ett uppstartsmöte med Haupt Lakrits i december 2020 kom vi över några handskissade idéer på deras nya lakritsrecept. Det spåret togs vidare till julkalendern. Tanken var att det skulle se ut precis som att ett gäng lakritsälskare kom på att ”Just det, vi behöver en design till kalendern också” och sedan skred till verket med en tuschpenna i högsta hugg i lite liknande manér som man klottrade i skrivblocket i plugget, avslutar Widell.




Förenklad konstruktion med förhöjd känsla
Julkalendern är tillverkad av två wellådor i modell 0427. Den inre lådan har ett kryssinrede och perforerade luckor i locket. När man öppnar den yttre lådan möts man av en inbjudande design på både insidan av locket och där varje lucka har en unik och lekfull illustration som ger ledtrådar om vad för typ av läckerbit som gömmer sig där bakom.
Julkalendern är maskintillverkad, vilket gav en kostnads- och tidseffektiv konstruktion som tillät att lägga mer fokus på utformning och design och därmed mindre tid på produktionsdelen.
Kalendern levereras i en återanvändbar kasse i Non-woven, som även den beprytts med en handritad design av Avisera.








Planer för ”Gottegrisens år” 2022
Haupt Lakrits har tagit både lakritshatare och inbitna lakritsätare med storm och de har ingen plan på att sakta ner. Rasmus Ragnarsson på Haupt Lakrits berättar vidare om nästa års planer som redan nu är i full gång:
– Utan att avslöja för mycket kan vi säga att arbetet pågår för fullt med att färdigställa idé, design och den ätbara upplevelsen för nästa julkalender. Nästa år vill och kommer vi engagera kunderna mer än någonsin, 2022 är ju ’’Gottegrisens år’’, avslutar Ragnarsson.

För mer information kring var du kan handla Haupt Lakrits Julkalender, besök www.lakrits.se.
Kontakta oss
Förpackningsexperten tipsar: Vill du trycka en egen julkalender – tänk på detta!
Viktigast att tänka på när man vill göra en skräddarsydd julkalender till sitt varumärke – är att det tar tid. När man tar fram en julkalender behöver man börja tid, gärna redan i Q4 men senast Q1. Leveranstiden för din julkalender kan ta allt från 16 till 22 veckor och projektet förlängs bland annat beroende på hur komplex din konstruktion är, hur förpackningen ska tryckas och ifall du har en färdig design eller inte.
Med rådande pappersbrist, leveranssvårigheter och containerbrist som råder i världen bör man ha extra lång framförhållning och ta höjd för risken för ökad leveranstid.
Läs mer i vår julkalenderguide!